Urbanistická štúdia je vypracovaná na základe koncepcie riešeného územia, ktorá bola definovaná vo víťaznom návrhu z urbanistickej súťaže na polyfunkčné centrum Miloslavov. V rámci urbanistickej štúdie sme upravili a prehĺbili viaceré časti návrhu, ktoré boli následne prerokované a odsúhlasené zo strany členov Obecného zastupiteľstva.
Štúdia je zameraná predovšetkým na návrh zástavby, ktorou je definované nové centrálne námestie obce a jeho bezprostredné okolie. Okolo tohto ústredného priestoru sa rozvíja urbanistická štruktúra obsahujúca objekty občianskej vybavenosti (radnica, dom kultúry, nákupné centrum a ďalšie), obytné domy s vybavenosťou a ďalej, vo východnej, západnej a severnej polohe sú to aj bodové a líniové bytové domy. Súčasťou návrhu sú aj zelené plochy, ktoré majú diferencovaný charakter: od verejnej zelene na námestí, cez poloverejnú zeleň medzi obytnými domami až po zelené pásy navrhnuté v rámci ulíc a diagonálnych trás peších ťahov.
Uvedená nová zástavba s parkovými a zelenými plochami vytvára urbánny celok polyfunkčného centra, ktoré po zrealizovaní prepojí dve aktuálne oddelené časti obce do jedného celku.
Urbanistická koncepcia
Navrhnutá urbánna štruktúra vytvára fyzické aj funkčné prepojenie medzi obcami Miloslavov a Alžbetin dvor. Návrh novej zástavby obsahuje polyfunkčné centrum so všetkými potrebnými funkciami, ktoré spolu vytvárajú skutočné živé jadro spojenej obce. ktorá má ambíciu postupne prerásť do podoby menšieho vidieckeho mesta.
Základným cieľom pri tvorbe návrhu bolo stanovenie regulačného rámca, v ktorom sa môže rozvíjať spojená štruktúra obce Miloslavov. V návrhu sme definovali hranice zastavaného územia tak, aby sa v intraviláne aj v extraviláne mohli uchovať vybrané prírodné plochy a takisto aj poľnohospodárska pôda ako chránené lokality, do ktorých urbanizácia už nebude zasahovať. Definovanie hraníc budúcej výstavby Miloslavova chápeme z dôvodu ochrany existujúcich prírodných plôch a poľnohospodárskych území ako maximálny rozsah urbanizácie.
V tejto súvislosti považujeme za správne vytvoriť kompaktnú urbanistickú štruktúru v polyfunkčnom centre, ktoré bude mať vyššiu intenzitu zástavby a vďaka tomu by sa malo zamedziť ďalšej expanzii výstavby do extravilánu obce. V návrhu definujeme jednotlivé etapy výstavby, pričom stanovujeme prvú etapu ako základnú urbanizačnú fázu, v ktorej sa začne proces prepojenia oboch dnes oddelených častí obce. Pri spracovaní štúdie sme venovali veľkú pozornosť návrhu funkcií občianskej vybavenosti, ktoré v Miloslavove chýbajú. Väčšinu absentujúcich funkcií umiestňujeme do nových objektov navrhnutých v rámci 1. etapy polyfunkčného centra.
Kompozičné princípy
Urbanistická koncepcia polyfunkčného centra vychádza z prirodzeného rázu existujúceho prostredia. V návrhu sú rozvinuté charakteristické prvky urbánnej štruktúry aké dnes nachádzame v existujúcej štruktúre. Je to napríklad hodnotný priestor pozdĺžneho námestia s verejnou zeleňou, ktoré sa nachádza v časti Miloslava, líniová zástavba tvoriaca typické domoradia, zelené aleje v uličných priestoroch a podobne.
V priestorovom koncepte polyfunkčného centra pracujeme s kompozičnými osami, v rámci ktorých vytvárame urbanistické priehľady na miestne vertikálne akcenty, napríklad na plánovanú vežu umiestnenú v rámci areálu kostola a pastoračného centra.
Pozdĺžna kompozičná os je v návrhu trasovaná ako hlavná urbánna os vedená cez centrálne námestie. Táto os tvorí spojnicu oddelených častí obce Miloslavov.
Priečna kompozičná os je definovaná ako funkčná trasa, ktorá tvorí spojnicu centra s novou železničnou stanicou a novými obytnými štvrťami vo východnej časti Miloslavova.
Príspevky k zmierneniu zmeny klímy
V návrhu kladieme dôraz na ekologický prístup a udržateľnosť rozvoja sídla. V urbanistickom návrhu sú obsiahnuté nasledovné koncepčné kroky:
– zníženie energetických nárokov vhodnou orientáciou domov,
– zadržiavanie dažďovej vody v retenčných nádržiach a jej využitie,
– výsadba stromov,
– podpora získavania solárnej energie i pre obecné objekty.
Týmito a ďalšími aktivitami sa snažíme prispieť k zmierneniu zmeny klímy.
Príspevky k racionalizácii dopravy
V urbanistickej štúdii navrhujeme intenzívnejšie zapojenie železničnej dopravy do každodenného života a to pre čo najširšiu skupinu obyvateľov. Zároveň chceme dosiahnuť zjednodušenie využitia železničnej dopravy a zníženie počtu osobných áut používaných na mobilitu obyvateľstva z rezidenčných štvrtí do zamestnania a naspäť. Plánujeme vytvorenie novej železničnej stanice v centrálnej polohe – na navrhovanej priečnej osi obce – teda v území, kde bude možné vybudovať dostatočne kapacitné záchytné parkovisko pre ľudí cestujúcich každonne do Bratislavy, alebo iným smerom za prácou. Vytvorenie tejto novej železničnej stanice sa plánuje ako potenciálna spoločná zastávka s obcou Dunajská Lužná, do ktorej navrhujeme predĺžiť trasu cestnej komunikácie (priečnej osi).
Rešpektovanie a posilnenie biokoridorov
V návrhu vstupujeme do urbanistického konceptu aj krajinárskymi prvkami, medzi ktoré patria predovšetkým lineárne prírodné prvky biokoridorov. Vytvárame nové zelené plochy, ktoré prepájajú obytné štvrte s novým centrálnym námestím a s rekreačnou zónou v západnej časti územia. Navrhnutá funkcia lesoparku nadväzuje na existujúcu záhradkársku oblasť. Plocha tohto rekreačného areálu by sa mala stvárniť podrobnejšie v rámci 2. etapy rozvoja územia ako prírodná časť voľne prístupnú pre všetkých obyvateľov. Zároveň by sa tu mohol objaviť aj menší areál s prenajímateľnými chatkami, plavárňou, wellness-centrom, bio-bazénom a stravovaním. V celom koncepte urbanistickej štúdie posilňujeme jestvujúce biokoridory a vytvárame ich prepojenia s novo-navrhovanými zelenými plochami ako aj s okrajovými súkromnými záhradami.