Hlavnými ideami návrhu sú reakcie na okolie, ktoré zohľadňujú danosti územia najmä z pohľadu prírodných a dopravných potenciálov. Tie sú navrhnuté v harmonickom umiestnení tak, aby podporili požadované prevádzkovo-funkčné vzťahy medzi navrhovanými objektami. Dôležitým aspektom pri návrhu bolo logické členenie priestorov vo vertikálnom a v horizontálnom smere. Schéma vo vertikálnom smere má členenie: prístup áut – parkovanie – izolačný val – verejný priestor a občianska vybavenosť – izolačný val – parkovanie – prístup áut. Schéma v horizontálnom smere má členenie – CHKO – rekreácia, sysľovisko, voľná príroda – občianska vybavenosť, rekreácia, šport – občianska vybavenosť – príchod pešieho. Navzájom sa schémy pretínajú a vytvárajú funkčný raster. V návrhu bolo uvažované aj s etapizáciou, kde sa vďaka rozostupom základných hmôt môže v budúcnosti daná zástavba zahustiť podľa potreby, prípadne pokračovať do zóny voľnej prírody.
Krajinné riešenie
V blízkom susedstve sa nachádza CHKÚ, ktorého poloha návrh ovplyvnila v takej miere, že bol v spodnej časti územia umiestnený hlavný park (voľne rastúca zeleň), vďaka ktorému bude plynule migrovať fauna cez riešené územie ďalej aj prostredníctvom navrhovaných biokoridorov v podobe terénnych (izolačných) valov. V súčasnosti sú vplyvom prebiehajúcej výstavby v okolitom území vytvárané navážky, ktoré je možné z časti integrovať do nášho návrhu. Navrhovaná poloha valov (na pozdĺžnych hraniciach územia) je ovplyvnená existujúcim radením zelene v pásoch – čo je príznačné pre okolité polia, ktoré sú tiež vymedzované zeleňou v líniách. Vďaka tomu bude jasne vymedzený priestor s občianskou vybavenosťou a zároveň samotné valy zabezpečia vďaka svojej výške aj odhlučnenie a odprašnenie územia od navrhovanej zástavby a frekventovanej komunikácie v susedstve. Do valov sú budovy navrhované ako čiastočne zapustené. Zeleň sa tak prirodzene dostáva na ploché strechy objektov, čo zároveň zlepšuje ich energetickú efektivitu z pohľadu znižovania tepelných strát. Do ústredného parku s voľne rastúcou zeleňou v spodnej časti pozemku je umiestnené sysľovisko, ktoré je pre návštevníkov prepojené cez verejný priestor aj s budovami občianskej vybavenosti. Medzi budovami je navrhnutá zeleň mestského charakteru aj s plochami s rôznym funkčným využitím. Všetky parky sú navzájom prepojené v pozdĺžnych aj priečnych osiach a plynule na seba nadväzujú.
Dopravné riešenie
V rámci zadania bolo odporúčané uvažovať s dvoma hlavnými dopravnými ťahmi cez územie – v pozdĺžnom a priečnom smere. V predkladanom návrhu je nadradená priečna os, ktorá prechádza stredom územia a prepája dve väčšie plánované plochy v susedstve. Táto komunikácia zabezpečí plynulý prechod automobilovej a cyklistickej dopravy medzi týmito zónami. Do hlavnej plánovanej pozdĺžnej cesty zo západnej strany ústia dve komunikácie, a to stredová priečna komunikácia a komunikácia, ktorá bude využívaná prioritne na výjazd RHZ. Parkovanie sa majoritne nachádza v krajných polohách tak, aby sa vylúčilo z verejného priestoru, ale zároveň s ním bolo v požadovanej pešej dostupnosti prepojené. V pozdĺžnom smere (na východnej strane) je navrhnutá vnútro-areálová komunikácia, ktorá bude jediná priechodná v tomto smere a bude slúžiť na parkovanie pre návštevníkov centra. Navrhovaná cyklotrasa prepájajúca územie v pozdĺžnom smere sa taktiež nachádza v krajnej polohe tak, aby nerobila bariéru v území pre voľný pohyb peších a prechod cez územie bol plynulý. K segregácii dopravy dopomáhajú aj navrhnuté valy, keďže sa vďaka nim oddelí statická doprava od verejného priestoru, cyklista prechádza pozdĺžne na vrchole valu a peší priečne skrz val vďaka tunelom. Pešie trasy sú navrhnuté primárne v pozdĺžnom smere v akom sú radené aj navrhnuté verejné priestory. Z dôvodu zásobovania je ku všetkým objektom privedená komunikácia/pojazdný chodník, ktorá môže slúžiť aj pre zamestnancov.
Funkčné a priestorové riešenie
Zadané zóny A, B, C sú v návrhu usporiadané paralelne. V zóne A (gastro, fitnes, kongresové a športové centrum) sa nachádzajú prevádzky, ktoré budú prioritne využívať zamestnanci verejnej správy, no zároveň poslúžia aj návštevníkom jednotlivých prevádzok a verejných priestranstiev. Daná schéma túto možnosť poskytuje aj vďaka umiestneniu zóny A do stredovej ústrednej polohy, ku ktorej smerujú priečne pešie ťahy. Navrhovaná priečna komunikačná os rozdeľuje územie na dve hlavné časti. Vrchnú, kde je primárne riešená občianska vybavenosť s parkami mestského významu a spodnú, ktorá bude slúžiť na výcvik, šport, voľnočasové aktivity a rekreáciu.
Udržateľná architektúra
Prezentovaný urbanistický návrh dopĺňa v území biokoridory, ktoré prepoja väčšie územia so zelenými plochami v širšom kontexte. Zároveň budú suplovať biokoridor, ktorý zanikne po vybudovaní pozdĺžnej cesty, z ktorej bude napojená aj riešená zóna. Biokoridory sú navrhnuté ako valy so zeleňou, ktorého objem bude získaný výkopovými prácami na území a v jeho okolí. Tým sa zredukuje odpad a emisie na odvoz prebytočnej depónie. Navrhované valy okrem eliminácie hluku znížia prašnosť od plánovaných aj už existujúcich ciest, čo má taktiež priaznivý dopad na kvalitu pobytu vo verejnom priestore. Navrhnutá architektúra je kompaktná (priaznivý faktor tvaru), so zelenými strechami (ochladzovanie okolia), vsadená do valov (eliminácia tepelných mostov) čo má priaznivý dopad na znižovanie emisií počas prevádzky a na životné prostredie. Vo verejnom priestore sú navrhnuté vodné plochy, ktoré zvýšia vlhkosť v ovzduší a tým zvýšia kvalitu klímy v území. Spevnené plochy vo voľnej prírode ako aj parky sú navrhnuté ako prírodné plochy, ktoré spoľahlivo odvedú dažďovú vodu do podložia. Z ostatných plôch bude voda zadržiavaná do zásobníkov pre ďalšie využitie.