Pôvodný stav
Vybraný priestor sa nachádza na druhom nadzemnom podlaží hlavnej budovy (v južnom trakte), v priestoroch kde sa v súčasnosti nachádzajú dievčenské toalety (hygienický blok). Nástup na druhé nadzemné podlažie bol už navrhnutý ako bezbariérový a nie je predmetom danej dokumentácie. Vytypovaných miest, kde umiestniť bezbariérové WC bolo v škole viacero. Autormi návrhu bolo vybraté miesto, kde by sa využilo jedno z existujúcich dievčenských toaliet. Bezbariérový prístup od hlavnej chodby však nie je možný kvôli úzkym dverám s prahom. Ako alternatíva sa tu črtá využitie chodby vedľa dievčenských záchodov, ktorá by sa transformovala na nástupnú chodbu do bezbariérového WC. Pôvodná chodba je charakterizovaná ako pozdĺžny priestor s jedným oknom oproti vstupným dverám. Pôvodná funkcia nie je definovaná. Nachádza sa tu jeden radiátor.
Nový stav
Návrh sa zaoberá vytvorením nového bezbariérového hygienického zariadenia pre ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu a bezbariérového nástupu do daného priestoru. Nástup je riešený cez vedľajší priestor, ktorý v súčasnosti nemá definovanú funkciu a s priestorom dievčenských toaliet nie je priamo prepojený. Bezbariérové prepojenie medzi nástupnou plochou a hlavnou chodbou je navrhnuté vybúraním časti steny, v ktorej sa momentálne nachádzajú dvere s prahom. Na konci nástupnej chodby je navrhnutý nový bezbariérový vstup, cez ktorý sa dostaneme do časti dievčenských toaliet. Za týmto vstupom je navrhnutý nový hygienický (WC pre ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu). V tomto priestore sa nachádza umývadlo určené pre imobilných a toaleta. Obi dva zariaďovacie predmety majú z oboch strán držadlá slúžiace na presun z vozíka. Radiátor vo WC môže ostať v pôvodnom stave. Otočenie vozíka imobilného je možný v celej dĺžke nástupnej chodby do bezbariérovej toalety, ako aj v samotnom navrhovanom priestore toalety. Do toalety ústí dvojo dverí. Jedny priamo z chodby dievčenských toaliet a druhé slúžiace pre imobilných z novej nástupnej plochy. Prevádzka toalety bude nasledovná. V bežnom režime bude toalety využívaná dievčatami, vďaka čomu sa zabezpečí potrebný počet hygienických zariadení ako tomu je v pôvodnom stave. V prípade, že s a v objekte bude nachádzať človek s obmedzenou schopnosťou pohybu, bude toto WC možné využiť touto osobou so samostatnej chodby na to určenej. Dvere z chodby dievčenských toaliet sa v tom čase môžu osobou využívajúcou navrhované WC zamknúť.
Architektonické a výtvarné riešenie
Hlavným architektonickým a výtvarným počinom v návrhu je charakterizovanie farebnosti a matérie všetkých nových prvkov. Zvolenou farbou, ktorá zjednotí všetky prvky, je žltá. Jej výber bol podmienený súčasnou farebnosťou dievčenských toaliet, do ktorých sa nová funkcia vkladá. V žltej farbe sú navrhnuté podlahy so soklovými lištami, špárovanie obkladov, ako aj vstupné dvere do WC. Obklady vo WC sú navrhnuté v bielom prevedení s leskom, aby vynikli žlté špáry, ktoré opticky prepoja priestor. Táto farebnosť odlíši etapu, kedy prišlo k zrealizovaniu a zároveň na podlahe bude fungovať ako nasmerovanie k bezbariérovému WC, ktoré je situované mimo priameho nástupu z hlavnej chodby. Vo WC dominuje zrkadlová plocha, ktorá sa nachádza na čelnej stene, na ktorej sú umiestnené hygienické zariaďovacie predmety. Zrkadlo prechádza aj cez skrinku, ktorá je navrhnutá priamo nad WC vďaka čomu sa opticky rádovo zväčší priestor toalety. Skrinka môže byť využívaná na odkladanie hygienických potrieb prevádzkovateľom objektu. V rámci architektonickej štúdie boli navrhnuté dve etapy, ktoré na sebe nie sú časovo závislé. Prvou etapou je realizácia modernizácie hygienického bloku a všetkých stavebných prác s tým súvisiacich. Druhou etapou by bolo vytvorenie kreatívneho priestoru na nástupnej chodbe, ktorá sa otvára do hlavnej zhromažďovacej plochy na druhom nadzemnom podlaží. Tento priestor by mohol byť využívaný pedagógmi, žiakmi a v neposlednom rade ľuďmi s obmedzenou schopnosťou pohybu. V rámci daného priestoru je navrhnutá knižnica umiestnená pozdĺž celej nástupnej plochy, do ktorej sú vnorené tri bloky s oblúkovým motívom. Jeden je dimenzovaný pre človeka na vozíčku a druhý pre ľudí bez vozíčka. Obi dva priestory vymedzujú plochu na čítanie a relax. Tretí blok je určený na realizáciu machovej steny. Poličky sú v jednotnom rastri a môžu byť využívané na umiestnenie kvetín, obrazov, ocenení, diplomov, sošiek, kníh, učebníc a pod. Nábytková zostava je navrhnutá v bielej farebnosti a v miestach kde je narušená a prepojená so zemou je navrhnutá v žltej farebe. Tým dáva najavo, že sa v knižnici nachádza ďalšia funkcia – miesto na odpočinok. Zadná stena obidvoch blokov je tiež v žltej farebnosti v textilnom prevedení z dôvodu lepšej akustiky a možného opretia sa pri sedení na výklopnej lavičke. Navrhnuté priestory sú doplnené o LED svietidlo v s oblúkovými tvarmi, ktoré taktiež navádza osobu na vozíčku k toalete pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu.