Urbanistický koncept je založený na zoskupení hmôt, ktoré vytvárajú jeden kompaktný celok. Ten vo výsledku vyznieva ako solitérny objekt. Hlavným dôvodom tohto zoskupenia je, aby sa zamestnanci a návštevníci centra dostali „suchou nohou“ do všetkých prevádzok a občianskej vybavenosti a na jednom mieste si vybavili všetky potrebné záležitosti. Ďalšou výhodou daného konceptu je možnosť následného/výhľadového zastavania predmetného pozemku bez obmedzenia predloženého konceptu. Centrálna poloha zoskupenia zároveň prináša po obvode územia široký verejný priestor, ktorý bude rovnomerne dostupný z ostatných susediacich zón. Verejný priestor je diferencovaný podľa polohy v rámci územia. Pri občianskej vybavenosti reaguje na štruktúru objektov a má mestskejší charakter. Jeho poloha je navrhovaná z východnej strany, nakoľko sa z tejto strany plánuje zástavba, ktorá bude k riešenému územiu najbližšie. Ostatná zeleň je menej regulovaná a má napríklad charakter lesnej zelene s močariskami (sysľoviskom).
Navrhované priestorové riešenie
Výsledné priestorové a plošné usporiadanie bolo ovplyvnené viacerými aspektami:
- Umiestnením hmoty do stredovej pozície územia budú prevádzky rovnomerne sprístupnené zo všetkých strán na centrálnej priečnej a pozdĺžnej osi
- Predĺžením hmoty bude verejný priestor rovnocenne prístupný z okolia a zároveň pozdĺžny tvar reaguje na pozdĺžny charakter pozemku
- Posunutím hmoty do hornej pozície sa v spodnej časti uvoľní priestor pre umiestnenie biotopu, ktorého poloha reaguje na existujúce CHKÚ a zároveň môže byť biotop súčasťou biokoridoru v priečnom smere – v akom sa nachádza aj biokoridor v neďalekom susedstve
- Definovaním dvoch hlavných osí: priečna, ktorá bude slúžiť pre automobilovú dopravu a pozdĺžna, ktorá bude primárne slúžiť pre návštevníkov centra. Pozdĺžna os prevedie návštevníkov cez celý komplex od autobusovej zastávky až po zeleň najväčšieho rozsahu v území (sysľovisko)
- Ďalší rozpad hmoty na menšie substancie je zapríčinený navrhovanými priečnymi pešími ťahmi. Pešie trasy prepoja verejný priestor priamo cez navrhovaný komplex. Zároveň sa docieli prirodzené vetranie medzi budovami, ktoré bude ochladzovať steny objektov v letných mesiacoch.
Priestor ďalej dopĺňajú krajinné prvky, ktoré sú v kontexte s okolím a navrhovaným objemom:
- Zo západnej strany (kde je plánovaná cesta 3. triedy) sú navrhované navážky zeminy, ktoré vzniknú uložením depónie z územia. Valy ochránia navrhované územie od nadbytočného hluku z komunikácie a opticky oddelia ukľudnený verejný priestor od rušnej cesty.
- Verejné priestory mestského charakteru a športoviská v tesnej blízkosti objektov sú navrhnuté v kontexte s navrhovaným rastrom hmôt. Majú podobný plošný charakter a prísne reagujú na priečne ťahy prechádzajúce medzi budovami.
- Vďaka centrálnej polohe navrhovaných hmôt je v okolí budov dostatok priestoru na ďalší rozvoj, či už rozšírením občianskej vybavenosti do západnej strany, priemyselného areálu z východnej strany, alebo rozšírením športových plôch do južnej strany smerom k rekreačnej zóne a sysľovisku.
Navrhované funkčné riešenie
Objekty sú navrhnuté relatívne blízko pri sebe, vďaka čomu sa návštevníci a zamestnanci nemusia medzi budovami dlhšie presúvať. Zóna C je pre návštevníkov umiestnená v hornej časti územia, v blízkosti MHD. Vstupným objektom sú obchody služby, ďalej nasleduje supermarket s obchodmi. K danej zóne je navrhnuté detské ihrisko a ovocný sad. Nasleduje zóna B s občianskou vybavenosťou, ktorá sa tak nachádza v centrálnej pozícii, ku ktorej prislúcha aj námestie a oddychové miesta. V spodnej časti je navrhnutá zóna A, ktorá bude slúžiť prioritne pre zamestnancov, no je sprístupnená aj pre potreby návštevníkov. Do danej zóny patria športové plochy, ihriská, fitness a športové stredisko. Sú priamo napojené na rekreačnú zónu, do ktorej je možné sa so športovými plochami v ďalšej etape rozšíriť. V návrhu je alternatívne riešená spoločná strecha, ktorá by poskytovala dostatočnú plochu pre ďalšie voľnočasové aktivity, ako sú športové ihriská, pobytové terasy, zeleň, bežecká dráha, detské ihrisko, workoutové ihrisko. V rámci strechy je možné umiestniť helipad, ktorý by bol priamo prístupný cez výlez na strechu z objektu polície (prípadne zdravotného strediska). Medzi druhým nadzemným podlažím a strechou je navrhnutý technický priestor pre umiestnenie technických zariadení (klimatizácia, tepelné čerpadlá, … ) tak, aby nebol viditeľný a strešná rovina mohla byť plno využitá.
Návrh plôch zelene a spevnených plôch (doprava)
V dopravnom riešení dominujú dve hlavné osi. Priečna, ktorá prepája zóny v horizontálnom smere a pozdĺžna, ktorá bude slúžiť na zásobovanie objektov a výjazd RZP. Návrh neuvažuje s parkovaním pre návštevníkov a zamestnancov na teréne z dôvodu minimalizovania spevnených plôch, ktoré prehrievajú klímu vonkajšieho prostredia. Parkovanie je navrhnuté v suteréne. Pre parkovanie na teréne je však dostatočne veľa priestoru a v prípade potreby je možné premiestnenie parkovania zo suterénu na terén. Všetky spevnené plochy pre peších navrhujeme z recyklovaných materiálov s dostatočnou dilatáciou tak, aby boli vo veľkej miere vodopriepustné. Vďaka prestrešeniu všetkých hlavných peších trás bude dôležité skôr zadržiavať vodu ešte v úrovni strešnej roviny, kde sú navrhnuté aj zelené plochy. Typy zelených plôch v úrovni terénu sú navrhnuté podľa umiestnenia voči navrhovaným objemom. Základnými prvkami tvoriacimi zelenú infraštruktúru sú navrhované zelené valy od cesty, sysľovisko (močiare) v kontexte na CHKÚ, mestská zeleň z východnej strany a voľne rastúca (menej regulovaná) zeleň v miestach, kde je vymedzený priestor pre možnú ďalšiu zástavbu.